Location Image

ul. Świętojańska 89/6

81-381 Gdynia

Time Image

Pon. - Czw. 8.00 - 17.00

Piątek 8.00-15.00

Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych – jest niekonstytucyjny


Możliwość orzeczenia dożywotniego zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych przewiduje art. 42 §3 k.k. Sankcja jest względnie obligatoryjna i dotyczy kierowców, którzy:

  • ponownie prowadzą samochód w stanie nietrzeźwości, doprowadzili do katastrofy w ruchu lub sprowadzili jej zagrożenie albo spowodowali wypadek, w wyniku którego inna osoba odniosła przynajmniej lekkie obrażenia ciała;
  • spowodowali wypadek, którego skutkiem była śmierć poszkodowanego lub ciężki uszczerbek na zdrowiu albo wywołali katastrofę, pod warunkiem że:
  • znajdowali się w stanie nietrzeźwości bądź pod wpływem środka odurzającego;
  • zbiegli z miejsca zdarzenia;
  • po zdarzeniu, a przed poddaniem ich kontroli uprawnionych organów spożywali alkohol albo przyjmowali środki odurzające.

Jedynie w szczególnie uzasadnionych przypadkach sąd może odstąpić od orzekania dożywotniego zakazu.

Art. 42 § 3 kodeksu karnego, w zakresie, w jakim obliguje sąd do orzeczenia zakazu prowadzenia wszelkich pojazdów mechanicznych dożywotnio w przypadku złapania kierowcy na jeździe po alkoholu – nawet w recydywie – został uznany za niezgodny z konstytucją – zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 04 czerwca 2024 roku wydanym w sprawie o sygn. akt SK 22/21.

Niestety, z uwagi na spór polityczny dotyczący Trybunału Konstytucyjnego, wskazany powyżej wyrok do chwili obecnej nie został opublikowany i raczej są małe szanse na to, aby ten stan rzeczy uległ w najbliższym czasie zmianie.

Zdaniem polityków organy władzy publicznej mają obowiązek przestrzegać Konstytucji, a w szczególności wynikającej z art. 7 Konstytucji zasady legalizmu, zgodnie z którą organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej sanął na stanowisku, że uwzględnienie w działalności organu władzy publicznej rozstrzygnięć Trybunału Konstytucyjnego wydanych z naruszeniem prawa może zostać uznane za naruszenie zasady legalizmu przez te organy, co skutkowało przyjęciem uchwały przez Sejm RP z dnia 6 marca 2024 r.

Kierując się wytycznymi z uchwały, w składzie orzekającym w wskazanym powyżej wyroku zasiadała osoba wybrana na stanowisko sędziego TK z naruszeniem art. 194 ust. 1 Konstytucji, tj. na miejsce już obsadzone przez Sejm VII kadencji. (Wynika to z wyroków TK z 3 grudnia 2015 r., K 34/15, z 9 grudnia 2015 r., K 35/15, z 11 sierpnia 2016 r., K 39/16, a także z wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z 7 maja 2021 r., Xero Flor w Polsce Sp. z o.o. przeciwko Polsce, skarga nr 4907/18, oraz z 14 grudnia 2023 r., M.L. przeciwko Polsce, skarga nr 40119/21.)

Related Post

Rzecznik TSUE: Bankom nie przysługuje prawo do wynagrodzenia za korzystanie z kapitałuRzecznik TSUE: Bankom nie przysługuje prawo do wynagrodzenia za korzystanie z kapitału

Zgodnie ze stanowiskiem Rzecznika TSUE, Bank nie może dochodzić wynagrodzenia za korzystanie z kapitału, gdy umowa została unieważniona. Skoro nieważność ta powstała na skutek zamieszczenia przez bank nieuczciwych klauzul, przedsiębiorca

Adwokat Krzysztof Szlas

Uchwała Sądu Najwyższego w sprawie kar umownych z dnia 9 grudnia 2021 r. w sprawie III CZP 16/21Uchwała Sądu Najwyższego w sprawie kar umownych z dnia 9 grudnia 2021 r. w sprawie III CZP 16/21

Uchwała Sądu Najwyższego z dnia 9 grudnia 2021 r. w sprawie III CZP 16/21 ​Dopuszczalne jest zastrzeżenie kary umownej za zwłokę w wykonaniu zobowiązania w postaci określonego procentu ustalonego wynagrodzenia

Wynagrodzenie Kancelarii

Rzecznik Finansowy przeciwko wynagrodzeniu za kapitał udostępniony frankowiczomRzecznik Finansowy przeciwko wynagrodzeniu za kapitał udostępniony frankowiczom

Rzecznik Finansowy na środowym posiedzeniu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w Luksemburgu podtrzymał swoje stanowisko w sprawie roszczeń banków o wynagrodzenie za korzystanie z kapitału (nr sprawy C-520/21) w przypadku unieważnienia umów